Lainasanoja: Hyväuskoinen lukija

Oletus

Nyt tuli vastaan niin hyvä lukemista koskeva lainaus, että se oli pakko kirjoittaa ensin kirjoittaa ylös ja sitten vielä tuoda tänne kaiken kansan nähtäville. Kirjailija Laura Honkasalo nimittäin kirjoitti Sininen kirjahylly-kirjablogissaan Gillian Flynnin Gone Girl-teoksesta, ja samalla itsestään lukijana näin:

”Olen tosin aika hyväuskoinen lukija, epäluotettavat kertojat vievät minua kuin pässiä narussa, kun olen humpsahtanut kirjan maailmaan.”

anagrambookshopad1

Tiedän ihan tasan tarkkaan mistä Honkasalo puhuu, sillä olen itse ihan samanlainen hyväuskoinen hölmö kerran tarinan makuun päästyäni. Olen usein kokenut jonkinlaista huonoutta siitä, että en arvaa jo ensisivuilla hovimestarin olevan murhaaja, en poimi tekstistä pieniä vinkkejä enkä kaiken kaikkiaan yleensä onnistu lukemaan kovin analyyttisesti, tarinan ulkopuolelle asettuen. Vaikka hölmöyttähän moisessa on ainoastaan se oma huonommuudentunne. Eihän lukea voi mitenkään väärin! Ja miksi ihmeestä pitää tällaisestakin asiasta kompleksi kehittää! Eikö niitä muka ole jo tarpeeksi ihan omasta takaa!

Honkasalolla onkin hyväuskoiseen lukijuuteen ihastuttavan positiivinen asenne:

”Siinä on se hyvä puoli, että yllätykset vetävät minulta maton alta.”

Nimenomaan! Minustakin on ihanaa kerta toisensa jälkeen yllättyä. Eikä, mutta se hovimestari vaikutti niin mukavalta! Siinä on jotakin lapsenmielistä, heittäytyvää ja innostuvaa. Yllättyminen muistuttaa minua ajoista jolloin en vielä kirjoittanut kirjoista, en lukenut työkseni vaan ainoastaan nautiskellen.

On siis tainnut tulla aika viskata kompleksit nurkkaan ja hyväksyä oma hyväuskoinen lukijuuteni. Yllättäkööt kirjat minut kerta toisensa jälkeen! Satuilkoot epäluotettavat kertojat mitä tykkäävät, minä uskon kaiken! Hovimestari temmeltäköön vapaana monta sataa sivua – tämä iloinen hölmö odottaa henkeään pidätellen loppuratkaisua, joka yllättää aina.

 

(Kuva: http://crackabook.wordpress.com)

8 responses »

  1. Minäkin taidan olla tavallista hyväuskoisempi lukija. Toisaalta sitten, kun jotakin satunkin arvaamaan, minua ärsyttää, sillä mielestäni se on merkki, että kirjoittaja on ”epäonnistunut”. Sillä jos minäkin satun arvaamaan jotakin, mikä on ilmeisesti tarkoitettu yllätykseksi, se kertoo kyllä jotakin. Esim. Gone Girlissä yllätyin oikeasti todella. Toisaalta en ole kyllä tainnut olla todellakaan ainut yllättyjä, joten ehkä se on vain sen verran hyvin luotu yllätys, ettei sitä helposti arvaa. Suuri osa kirjan viehätyksestä on siinä yllättävässä juonenkäänteessä. Vaikka dekkareiden lukeminen on kyllä jännempää, kun ei melkein ikinä arvaa sitä murhaajaa, vaikka se muka olisi ollut ilmiselvää. Silti vaikka olen huono arvaaja, nautin ehdottomasti eniten dekkareista, jotka on rakennettu niin taitavasti, että kuka hyvänsä voisi olla ihan uskottava murhaaja. Muun muassa Agatha Christien kirjat jaksavat yllättää joka kerta, mikä on mielestäni merkki taitavasta kirjailijasta.

    Yllättyminen on minulle usein lukiessa todella tärkeää, joten ehkä se on vain ihan hyvä juttu, että minut on helppo yllättää. Jos yllättyisin harvoin, pitäisin varmaankin joistakin kirjoista vähemmän kuin nykyisen kaltaisena lukijana.

    • Olen miettinyt ihan samaa – yllättymiskyky varmasti tekee monista lukukokemuksista vähän
      parempia. Luultavasti monet kirjat, joista pidän, olisivat jääneet huomattavasti laimeammiksi kokemuksiksi mikäli olisin kyennyt arvailemaan juonenkäänteitä etukäteen. Hyväuskoisuus on siis ehdottoman hyvä juttu!

      Ja tiedän ihan täysin tuon tunteen, miten sitä melkein alkaa syyttää kirjailijaa siitä että on arvannut jonkin juonenkäänteen etukäteen.🙂 Kirjailijaraukat, lukijoita ei tosiaan liene helppo miellyttää!

  2. Minäkin olen aika hyväuskoinen ja muutama kirja on onnistunut kyllä vetämään maton jalkojen alta. Mutta samaan aikaan olen välillä jopa turhan kärppänä ja arvaan jo liian aikaisin jutun juonen niin, että lopun ”yllätys” ei yllätäkään. Se on oikeastaan aika tylsää!

    • Kirjan loppuyllärin arvaaminen kuulostaa tosiaan vähän tylsältä! Olisikohan hyväuskoista lukijuutta mahdollista treenata niin, että sen saisi laitettua päälle tai pois oman fiiliksen mukaan? Silloin haluamistaan kirjoista voisi vain nauttia, ilman että oma sisäinen salapoliisi spoilaa juonenkäänteet jo etukäteen.

  3. Minulle on kyllä tullut ongelma ei-hyväuskoisuudestani, jonka olen oppinut todennäköisesti elokuvia katsomalla. Olen katsonut liian monta ennalta-arvattavaa elokuvaa, ja joskus hauskuutin (ja ärsytin) ystäviäni arvaamalla jonkin uuden elokuvan juonta ja loppuratkaisua (osuin monesti oikeaan tai aika oikeaan).

    No, enköhän ole ruvennut tekemään tätä sitten myös kirjoja lukiessani. Olen pyrkinyt vaimentamaan sisäisen ”arvuuttelijani”, joskus turhaan. Näin minut yllättävän kirjailijan titteli kipuaa korkeammalle, pidän hyvänä kirjailijana sitä, joka yllättää minut pakonomaisesta arvuuttelustani huolimatta😀 Suurimmaksi ongelma muodostuu, jos lukee dekkareita tai jonkin muun ratkaistavan mysteerin sisältäviä kirjoja.

    Onneksi löytyy kirjailijoita, jotka osaavat huiputtaa myös epäileväistä lukijaa. Joku mainitsikin Christien, olen tasan yhden kirjan lukenut häneltä (Kymmenen pientä neekeripoikaa) ja valehtelematta epäilin vuorollaan ihan jokaista murhaajaksi ja vasta viimeisenä, kun murhaaja paljastettiin, tajusin😀

    • Nyt olen yhä kiitollisempi omasta hyväuskoisuudestani – ainakaan minulla ei ole sisäistä arvuuttelijaa, jonka mutinoita kuunnella! Taitaa meinaan olla aika ärsyttävä tyyppi, ja ansaitseekin tulla vaiennetuksi.

      Ja olen muuten itsekin lukenut Christieltä vain tuon samaisen teoksen, mutta se kyllä pisti pään ihan urakalla pyörälle! Murhaaja oli tietysti se jota kaikkein vähiten epäilin.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s