Kohtaaminen kirjallisen idolin kanssa

Oletus

Luulen, että jos mainitsen sanaparin ”Margaret Atwood” vielä kerrankin, alkavat ystäväni kirkua. Sen verran paljon olen Atwoodista viime aikoina hönkäillyt. Eikä loppua taida vieläkään olla näkyvissä (sori, kaverit) – sain nimittäin juuri tietää Atwoodin saapuvan ensi viikolla Amsterdamiin luennoimaan! Minä reagoin tietysti uutiseen kuten kuka tahansa järkevä aikuinen ihminen ja varasin luentolipun innosta ääneen mylvien.

Näen siis Atwoodin livenä jo parin päivän kuluttua, ja lievästi hyperventiloiden mietinkin nyt  vain kahta asiaa:

a) Minkä kirjan otan mukaani signeerattavaksi?

2) Mitä lempikirjailijalleen voi sanoa, signeeraamisen ohessa? Miten tiivistää kaikki olennainen ja täysi fanityttöys lauseeseen tai kahteen?

2013-09-01 20.04.15

Onko joku teistä tavannut ihailemansa kirjailijan? Mitä sanoitte tai teitte?

8 responses »

  1. Minä tapasin kerran Neil Gaimanin, silloin kun vielä fanitin häntä. Signeeraustilaisuudessa. Olin valmistautumaton ja sanoin ”qwrstyx” ennen kuin mykistyin lopullisesti. Hän näytti ymmärtäväiseltä.

    • Ooo! En osaisi varmaan itsekään sanoa Gaimanin edessä mitään qwrstyx-hönkäystä henkevämpää. Mutta ihanaa, että hän näytti ymmärtäväiseltä. Toivotaan, että Atwoodilta riittää tulkintataitoa häneltäkin, sikäli mikäli möläytän jotakin vastaavaa.

      Ja sopiiko tiedustella, että mitä Gaiman-fanituksellesi on sittemmin tapahtunut?

      • Rupesin lukemaan hänen blogiaan. Siinä kävi sitten jotain, joku hivuttautuva ärsytys.

        Olen sittemmin tullut siihen tulokseen, ettei minun oikeastaan tarvitse lähestyä kirjailijoita (joitakin coneja lukuunottamatta) kuin heidän teostensa kautta.

      • Tuo on kyllä ihan totta – tavallaan olen itsekin sitä mieltä, että suurin osa kirjailijoista on paras tuntea vain näiden teosten kautta. Ettei vain mielikuva vesittyisi. Mutta Atwoodin halusin nähdä, ja ilokseni voin sanoa, etten pettynyt!

  2. Mäkin olen kade Atwoodin tapaamisesta ja tiedän, etten kykenisi sanomaan mitään, jos tapaisin hänet. Jään odottamaan Atwoodin-tapaamisraporttia!🙂

    • Raporttia työstetään parhaillaan! Muistiinpanoja on monta sivua, joten niiden järkeväksi kokonaisuudeksi kasaamisessa voi mennä hetki.

  3. Minä olen tavannut Michael Cunninghamin, ainakin ollut samassa kirjaston takahuoneessa. Olin Englannissa au pairina ja kävin paikallisessa kirjastossa, huomasin seinällä posterin, jossa mainostettiin kirjaston tapahtumia, yhtenä niistä Cunninghamin kirjailijavierailu. Muut paikalle vaivautuneet (meitä ei ollut erityisen paljon) olivat keski-iän ylittäneitä naisihmisiä, joilla oli harmaat vaatteet ja pariisilaisesta museokaupasta ostetut sateenvarot ja laukut. Kirjailija oli pitkä ja puhui newyorkilaisittain. Minulla ei ollut varaa ostaa hänen kirjaansa, joten en kehdannut pyytää allekirjoitusta. Mitä olisin edes sanonut hänelle? ”Gwrstyx”, parhaimmillaan. Luikin pakoon.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s